måndag, augusti 22, 2011

Mammas sherry

För ett par månader sedan fick jag ett mail från en läsare av bloggen med en förfrågan om jag möjligtvis hade ett recept på hemmagjord sherry liggande någonstans.

Visst hade jag det! Det är absolut trevligare att kunna ge ett positivt svar än att behöva svara "Nej, tyvärr. Det kan jag inte hjälpa dig med".

Kanske finns det flera hembryggare där ute i cybern som är intresserade av receptet på det här anspråkslösa vinet som går under namnet "Mammas sherry":

2 citroner
4 apelsiner
750 g brun farin
1.25 kilo strösocker
0.5 kilo hela rågkorn
4 liter kokt, svalnat vatten
En bit bakjäst så stor som en sockerbit


Pressa citronerna och apelsinerna. Lägg rågkornen i en stor plasthink. Häll över vattnet. Rör ut jästbiten med lite socker och blanda med övriga ingredienser. Täck hinken med en handduk. Rör morgon och kväll de första två veckorna. Låt vila ytterligare två veckor innan "sherryn" silas och hälls på flaskor.

Vid 27-30° arbetar brödjäst snabbast så ställ gärna kärlet i närheten av ett värmeelement.
En liten varning bara...
Det doftar jäsning lång väg när jästen sätter igång att snaska på sockret.
@(^_^)@

Naturligtvis är det omöjligt att hemma få till något som smakar som de berömda sherrysorterna som tillverkas i området runt den lilla staden Jerez de la Frontera i Spanien. Med lite tålamod kan i alla fall "Mammas sherry" efter en tids lagring bli ett hyfsat surrogat för den söta sherrytypen "Cream sherry".

Serveras kall med is och en apelsin-, citron- eller limeskiva. Eller späd med ginger ale och blanda en Sherry-limedrink.

Hemmagjord sherry med isbit och citronskiva













I en gammal engelsk bok som jag har, finns en mängd recept för hembryggning av viner. Där kallas den sortens viner som framställs med hjälp av korn, majs, ris, råg eller vete för "Cereal Wines", dvs sädesviner.

Bland de 500 recepten i den boken finns även ett recept på en varm bål som innehåller söt sherry. Bålen kallas "Taronga twist". Den har jag aldrig testat att göra och jag har ingen aning om ifall den smakar bra eller inte. Verkar inte vara något för mig, men vad jag tycker spelar inte så stor roll. Min smak är ju inte den enda rätta.

"Every one to his taste: one man's meat is another man's poison, and one man's poison is another man's meat; what is rejected by one person may be valued very highly by another". Visdom förmedlad i den klassiska fabeln "The Ass Eating Thistles" av den grekiske fabeldiktaren Aisopos.

Så här lyder bålreceptet översatt till svenska:
14 glas

1 flaska söt sherry
2 msk brandy
100 g strösocker
4 msk apricot brandy
1½ dl grapefruktjuice
1 skivad citron
1 liten burk ananaskivor, skuren i mindre bitar

Värm sherry, brandy, strösocker och apricot brandy. Tillsätt grapfruktjuice, citron och ananasbitar. Servera varm.

Källa: 500 recipes for home-made wines and drinks by Marguerite Patten

1 kommentar:

  1. Hej Karin. Idag drar vi igång en tävling på studeravidare.se. Vill du också vara med och tävla? Du behöver bara nämna oss i ett blogginlägg och har då chansen att vinna Nya MacBook Air. Infomation om tävlingen finns under www.studeravidare.se/bloggtavling.
    MVH Studeravidare gänget

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...