måndag, mars 21, 2011

Silverkaka med 7 äggvitor

I mer än ett år har jag prövat att föra lista över vad jag lägger in och vad jag tar ut ur frysen. Vid det här laget har det blivit en god vana som gör att det är enklare att hålla reda på vad som finns och inte finns där.

Det är verkligen värt besväret med tanke på hur mycket det underlättar när jag veckoplanerar maten vi ska äta och inköpen. Jag behöver inte flytta runt fryspaketen varje gång jag ska ha någonting från frysen. Jag letar inte längre förgäves efter matvaror som jag tror att jag har.

Men även i den bästa av världar sker misstag. Även om jag nu tycker att jag har koll så upptäckte jag vid den nyligen genomförda årliga avfrostningen att jag missat att anteckna en hel del äggvitor.

Hela 17 stycken hade jag sparat ihop! När man har så många till övers, är det dags att baka en gammaldags äggvitekaka. Eller flera. "Silverkaka" är ett finare namn på de här äggvitestinna mjuka kakorna.



Det är nödvändigt att vispa i ett stort kärl. Annars lär det bli problem för det blir mycket smet. Enbart äggvitorna ökar nämligen ungefär åtta gånger i volym när de vispas.

INGREDIENSER:
7 äggvitor
250 g strösocker (inte fullt 3 dl)
120 g vetemjöl (2 dl)
1 tsk potatismjöl
1 tsk bakpulver
120 g smör
50-75 g skållad och flisad sötmandel

Ugnsvärme: 175-200°

GÖR SÅ HÄR:
1. Smörj och bröa 2 avlånga formar eller en större rund form.
2. Smält smöret och låt det svalna.
3. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver.
4. Vispa äggvitorna till fast skum.
5. Tillsätt därefter strösockret i en stråle och fortsätt vispa 5 minuter till.
6. Vänd försiktigt ner mjölblandningen.
7. Blanda sist av allt smeten med det smälta smöret.
8. Lägg mandeln i botten på formen.
9. Häll i äggvitesmeten och grädda kakan med gallret på nedersta falsen tills den känns torr vid prov med sticka. Man kan också se om kakan är klar när den släpper från kanten av formen. Det tar ca 40 minuter. Innan kakan stjälps upp bör den få svalna.

Silverkaka bakad i avlång bakform













Herrn i huset, som är den största konsumenten av söta saker hos oss, menar att sötmandeln gör att kakan blir lika god som Toscakaka. Det stämmer faktiskt. Fast då ska man inte snåla med mandeln. Silverkaka smakar också fantastiskt när man blandar i vanilj och rivet citron- eller apelsinskal i smeten. Om man känner för det kan man pynta kakan med söt glasyr.

7 kommentarer:

  1. Hej Hej!
    Jag jobbar på Pretto PR och vi skulle gärna vilja ha din mailadress för att kunna skicka ut info till dig. Skicka jättegärna till lisa.peterson91@gmail.com.

    mvh. Lisa

    SvaraRadera
  2. Lisa: Min mailadress kan du hitta om du klickar på "Visa hela min profil" överst i högerspalten.

    SvaraRadera
  3. Hi Karin!
    I was just looking through some of my back posts and happened upon a lovely remark you left a while back. So, I thought I would "pop" by:)

    I just made a chiffon cake a few weeks ago and love the idea of potato flour for your cake. The next time, if ever, I will be certain to try the potato flour.

    Thank you so much for sharing...

    Do you have any recommendations for Waffle Day on the 25th?

    SvaraRadera
  4. Hello Louise, How nice of you to drop by and leave a comment here!

    Potato starch is added to give the sponge cake a lighter texture and to make it airier. It absorbs twice as much moisture as wheat flour, so a small amount will affect the finished cake and make it soft.

    In Sweden, waffles are traditionally eaten om March 25 (tomorrow). They are usually served as dessert rather than breakfast. We like to top a waffle with cloudberry jam and whipped cream. If you cannot find cloudberry jam, any other jam will do.

    SvaraRadera
  5. Jag fryser också in mina äggvitor men panerar med dem. Att jag inte bakar med dem beror på att jag sällan bakar kaffebröd och att jag inte heller håller räkningen på vitorna i frysen. Du är duktig du :)
    Fast jag har dödskoll på all annan mat i frysen ;)

    (Fast kakan låter attans god)

    Ha det så bra! kram

    SvaraRadera
  6. Lena: Nej, jag är inte alls särskilt duktig. Däremot är jag ekonomisk (utan att vara snål) och då gäller det att hålla ordning på matvarorna så att ingenting förstörs i onödan. Bakar, det gör jag också sällan - mer av nödvändighet än för nöjets skull.

    SvaraRadera
  7. Har en flaska äggvita över
    Så denna kakan låter toppen för att förbruka lite äggvitor...
    den köptes för att baka hasselnötsmaränger ( rekommenderas verkligen ) då jag inte tål rå äggula så blev det vita på flaska.. Tröttnat på att slänga gulor
    Vitan är jättebra, men det borde finnas mindre förpackning.

    Ska testa detta recept nu, låter jättegott!!👍
    Ha en härlig dag🌞

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...